Art and Culture · Dance · education · Film · Women

گفت و گوی کانال یک با جمیله خرازی

گفت و گوی کانال یک  با جمیله خرازی

بنیاد توس در پی شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان و ایرانیان خارج از ایران است

جمیله خرازی بانوی کارآفرین در گفت و گو با عسل پهلوان در برنامه تلویزیونی فعالیتهای بنیاد توس را تشریح کرد.

جمیله خرازی در این گفت و گو و در پاسخ به این سوال که  دلیل اینکه وارد این حوزه شده و بنیادهای فرهنگی بیشماری راه اندازی نموده چه بوده است؟ گفت: هدف اصلی ام شناساندن فرهنگ و ادب و هنر ایرانی بوده است. در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری  برنامه های  کمک رسانی به سالمندان، کودکان و زنان نیازمند را در دستور کار قرار دادیم که به تاسیس مدرسه فرهنگ و هنر منجر شد که عمده فعالیت آن رایگان بود. بنیاد توس در واقع ۲۲ سال دارد و تاکنون فعالیت های بسیاری در حوزه فرهنگی و هنری ترتیب داده است.

وی توضیح داد که بنیاد توس در ابتدای شروع به کار بیشتر به دنبال برگزاری کنسرت ها و کنگره های هنری بود ولی پس از شروع به کار به این نتیجه رسیده اند که نسل جوان ایرانی نیاز شدیدی به شناخت فرهنگ و هنر ایرانی دارند لذا از همین رو بنیاد توس هدف خود را بر تولید و برنامه ریزی برنامه های فرهنگی متمرکز ساخت.

جمیله خررازی افزود: بخش عمده ای از اقدامات بنیاد توس بر حفظ و حراست و شناساندن فرهنگ و هنر ایران متمرکز شده بود به طوری که از غیر ایرانیان نیز به نفع فرهنگ ایرانی استفاده می شد.

جمیله خرازی درباره نخستین فعالیت بنیاد توس گفت: تجلیل از فعالیتهای سردبیر و شاعره ایرانی لعبت والا که با حضور چهره های سرشناس عرصه شعر و ادب پارسی همچون سیمین بهبهانی برگزار شد از جمله نخستین اقدامات بنیاد توس بود.

وی همچنین جمع آوری اطلاعات و تاریخ نگاری و سرگذشت ۱۰۰ سال ترانه در ایران از مشروطه تاکنون را از دیگر فعالیت های بنیاد توس برشمرد و خاطرنشان کرد که این اقدام برای نخستین بار انجام می شد و بسیار مورد استقبال طرفداران عرصه شعر و ادب پارسی و صنعتگران حوزه موسیقی قرار گرفت.

خرازی همچنین به تشریح برگزاری مراسم رقص های بومی ایرانی پرداخت و گفت: برای این مراسم تاریخ سه هزار ساله رقص در ایران تحلیل محتوا و به تصویر درآورده شد.

Jamileh Kharrazi جمیله خرازی
Jamileh Kharrazi interview with Asal Pahlevan

وی در دفاع از هنر رقص و باله در ایران، با بیان اینکه رقص در واقع نوعی گویش و فرهنگ را با خود به تماشاگران منتقل می کند، افزود: تاریخ مدرن رقص در ایران به زمان ورود رابرت دووران که یک محقق انگلیسی بود  باز می گردد. رابرت دووران با ورود به ایران با همکاری وزارت فرهنگ و هنر عازم مناطق دورافتاده ایران شد و به شناسایی آداب و سنن و رقصهای بومی مناطق مختلف ایران دست زد، پس از آن بود که با شناسایی فرهنگ جالب رقص های ایرانی سازمان فلکلوریک ایران  پایه گذاری شد و با استخدام ۵۰۰ تازه کار و تمرین آنان به برپایی برنامه های گروهی هنری پرداخت.

جمیله خرازی برپایی مراسم در امتداد جاده ابریشم را از دیگر فعالیت های بنیاد توس برشمرد و عنوان کرد: با برپایی این مراسم در واقع بنیاد توس از مرزهای جغرافیایی گذشت و وارد عرصه تبادلات میان فرهنگها شد.

به گفته او این مراسم در بزرگداشت امیر خسرو دهلوی شاعر هندی بود که بهترین سروده هایش به زبان فارسی بوده است ولی چون جاده ابریشم از کشورهای مختلف می گذشت تصمیم به ترکیب نمایش و موسیقی گرفته شد، به این ترتیب که با شخصیت سازی مارکوپولو که یک جهانگرد ایتالیایی بود شروع به معرفی جاده ابریشم در قالب نمایش موزیکال نمودیم که چند اجرا در انگلستان و آمریکا داشت.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s